De onlineverkoop was in 2017 goed voor maar 0,2 procent van de omzet uit verzekeringspremies in BelgiĆ«. Dat blijkt uit een onderzoek van de verzekeringskoepel Assuralia.De Belg zoekt informatie over verzekeringsproducten op het internet, maar koopt zulke producten amper online. Dat concludeert een onderzoek van Assuralia naar het belang van de verschillende distributiekanalen voor verzekeringen in 2017. De e-commerce is goed voor maar 0,2 procent van de totale omzet.Assuralia schuift meerdere verklaringen voor het beperkte succes naar voor. ‘Niet elk verzekeringsproduct leent zich even makkelijk tot een verkoop via het internet, verzekeraars willen de tussenpersonen niet voor het hoofd stoten en de opmaak van het contract moet nog bijgeschaafd worden voor deze manier van verkoop.’‘Deze cijfers verbazen mij niet,’ zegt Kelly Schamphelaere, de woordvoerster van de Nederlandstalige verzekeringsmakelaars, tussenpersonen die producten van verschillende verzekeraars kunnen aanbieden. ‘Verzekeringen zijn inherent complex, waardoor de Belg graag een beroep doet op een makelaar. Ook bij bijvoorbeeld een schadegeval krijgt hij graag bijstand van zijn contactpersoon.’Net de helft van de levens- en schadeverzekeringen wordt afgesloten en beheerd door verzekeringsmakelaars, blijkt uit de gegevens over 2017. De exclusieve netwerken en bank-verzekeraars verwierven in dat jaar 29,7 procent van de premies en de directe kanalen 20,3 procent.Voor schadeverzekeringen vertegenwoordigen de makelaars een marktaandeel van 60,8 procent. In levensverzekeringen zijn de makelaars goed voor 41,6 procent, waardoor ze ook daarvoor op de eerste plaats staan.
Bron: De Tijd